Czym jest eTwinning?
Program eTwinning – Europejska społeczność szkolna
eTwinning to łączenie i współpraca szkół w Europie za pośrednictwem mediów elektronicznych i promowanie szkolenia nauczycieli. Jest to edukacyjny program Unii Europejskiej, który promuje wykorzystywanie technologii informacyjno-komunikacyjnych (TIK) w szkołach europejskich. Uczniowie i nauczyciele wykorzystują Internet we współpracy ponad granicami. Współdziałają, wymieniają się informacjami i materiałami do nauki. eTwinning poszerza zakres pedagogicznych możliwości oferowanych uczniom i nauczycielom, motywuje do nauki i otwarcia na Europę.
Kto może wziąć udział w Programie eTwinning?
- Nauczyciele wszystkich przedmiotów, uczniowie wraz z opiekunem, dyrektorzy szkół, bibliotekarze i inni pracownicy szkoły;
- Przedszkola, szkoły podstawowe, gimnazja i szkoły ponadgimnazjalne (przedział wiekowy uczniów 3-19 lat).
*****
Z kim można współpracować?
Polskie szkoły mogą współpracować ze szkołami w krajach Unii Europejskiej czyli: Austrią, Belgią, Bułgarią, Cyprem, Czechami, Danią, Estonią, Finlandią, Francją, Grecją, Hiszpanią, Holandią, Irlandią, Litwą, Luksemburgiem, Łotwą, Maltą, Niemcami, Portugalią, Rumunią, Słowacją, Słowenią, Szwecją, Węgrami, Włochami, Wielką Brytanią, a ponadto także z: Islandią, Norwegią, Turcją, Republiką Chorwacji, Macedonią i Szwajcarią.
*****
Przykładowe formy projektów
- Krótki tygodniowy lub miesięczny projekt może skupić się na konkretnym temacie z programu nauczania;
- Projekt trzymiesięczny, podczas którego uczniowie nauczą się np. tworzyć podstawową stronę internetową i przedstawiać informacje w języku obcym;
- Projekt całoroczny dotyczący np. historii Europy, matematyki, sztuki, który stanowi część programu nauczania;
- Projekt wieloletni, który zakłada współpracę z jednym lub większą ilością partnerów.
*****
Trzy najważniejsze cechy projektów eTwinning:
- Wykorzystywanie komputera, Internetu, oprogramowania, aparatu cyfrowego, kamery czyli narzędzi akceptowanych przez uczniów i wzbudzających ich entuzjazm;
- Języki obce są konieczne do bezpośredniej komunikacji ze szkołą partnerską, a natychmiastowe korzystanie z wiadomości ‘lekcyjnych’ wywołuje radość uczniów i zwiększa ich motywację do nauki;
- Temat projektu jest związany z podstawą programową kilku dowolnych przedmiotów nauczanych w szkole, anauka realizowana atrakcyjną metodą projektu edukacyjnego.
- entuzjazm uczestników uczniów i nauczycieli,
- motywacja do nauki,
- dostosowanie zadań do możliwości każdego ucznia,
- bezpieczny Internet – narzędzia i obszary pracy eTwinning są dostępne tylko dla uczestników programu,
- wykorzystanie istniejącej szkolnej bazy komputerowej czyli pracowni komputerowych i Szkolnego Multimedialnego Centrum Informacji nie tylko na lekcjach informatyki,
- stosowanie metody projektru (szczgólnie ważne w gimnazjach),
- możliwość tworzenia zespołów nauczycieli: ‘przedmiotowiec’, językowiec, informatyk,
- każdy nauczyciel może realizować jeden lub kilka projektów,
- elastyczność projektu – możliwość dostosowania tematu i czasu trwania projektu do potrzeb uczniów, nieograniczony czas rejestracji, możliwość wprowadzania modyfikacji w każdej chwili.
*****
Doskonalenie nauczycieli:
- Konferencje promocyjne, warsztaty i szkolenia regionalne, dla ogółu nauczycieli lub dla określonej specjalności: matematyków, fizyków, bibliotekarzy szkolnych czy nauczycieli przedszkolnych itp.,
- Kursy internetowe dla nauczycieli „Jak uczestniczyć w Programie eTwinning?” i kursu tygodniowe prowadzone na platformie Moodle,
- Warsztaty europejskie,
- Seminaria kontaktowe,
- e-Czwartki, e-Ferie.
*****
Przedstawiciele eTwinning w poszczególnych województwach:
- Koordynatorzy regionalni – pracownicy Kuratoriów Oświaty; zadania:
- Promowanie Programu eTwinning w regionie,
- Utrzymywanie kontaktu ze szkołami chętnymi do udziału w Programie eTwinning,
- Współpraca z Narodowym Biurem Kontaktowym Programu eTwinning,
- Organizowanie konferencji i warsztatów szkoleniowych.
- Ambasadorzy – nauczyciele z dużym doświadczeniem w realizacji projektów eTwinning; zadania:
- Promowanie Programu eTwinning,
- Prezentowanie przykładów dobrej praktyki,
- Udział w szkoleniach,
- Współpraca z Narodowym Biurem Kontaktowym Programu eTwinning.
- Promotorzy regionalni – pracownicy Ośrodków Doskonalenia Nauczycieli; zadania:
- Promowanie Programu eTwinning w regionie – spotkania, warsztaty, konferencje,
- Rozpowszechnianie materiałów i publikacji związanych z programem,
- Umieszczanie aktualnych informacji o eTwinning na stronach internetowych,
- Współpraca z Narodowym Biurem Kontaktowym Programu eTwinning,
- Współpraca z koordynatorami i ambasadorami.
- Trenerzy kursu dla nauczycieli „Jak uczestniczyć w Programie eTwinning?”; zadania:
- Prowadzenie grup kursantów – nauczycieli,
- Pomoc w realizowaniu zadań kursu,
- Stworzenie grup wsparcia działających wspólnie, wymieniających się uwagami, doświadczeniami.
Dane kontaktowe przedstawicieli eTwinning w poszczególnych województwach znajdziesz na stronie:http://www.etwinning.pl/przedstawiciele
Filmy instruktażowe